Korfbal League (2) 2024/2025: Wat staat ons te wachten?

De Korfbal League (KL) en Korfbal League 2 (KL2) zijn de hoogste competities in het Nederlandse korfbal en vormen samen het kloppend hart van de topsport binnen de korfbalsport. In het seizoen 2024/2025 staat de competitie weer garant voor spanning, technische hoogstandjes en intensieve rivaliteit tussen de beste korfbalclubs van Nederland.

Korfbal League
De Korfbal League is de crème de la crème van de Nederlandse korfbalcompetitie. Sinds de oprichting in 2005 heeft deze zaalcompetitie zich ontwikkeld tot het belangrijkste podium voor de korfbalsport. In de Korfbal League nemen de beste tien clubs het tegen elkaar op, en de strijd om de play-offs en uiteindelijk de finale in Ahoy is ieder jaar een spektakelstuk.

1. PKC/Vertom (Papendrecht)
  2. DVO/Transus (Bennekom)
  3. KZ/Keukensale.com (Koog aan de Zaan)
  4. Fortuna/Delta Logistiek (Delft)
  5. LDODK/Rinsma Modeplein (Gorredijk)
  6. Blauw-Wit (A) (Amsterdam)
  7. HKC/Creon Kozijnen (Hardinxveld-Giessendam)
  8. Unitas/Perspectief (Harderwijk)
  9. KCC/CK Kozijnen (Capelle aan den IJssel)
  10. DOS'46/VDK Groep (Nijeveen)

Korfbal League 2
De Korfbal League 2 werd in 2021 in het leven geroepen als extra stap in de korfbalpiramide, en biedt clubs uit de Hoofdklasse de kans om zich verder te ontwikkelen met het ultieme doel: promotie naar de Korfbal League.

1. AW.DTV (Amsterdam)
  2. Dalto/Klaverblad Verzekeringen (Driebergen)
  3. Avanti/Post Makelaardij (Pijnacker)
  4. DSC (Eindhoven)
  5. Mid-Fryslân (Friesland)
  6. Unitas/Perspectief (Harderwijk)
  7. Oost-Arnhem (Arnhem)
  8. Tempo (Alphen aan den Rijn)
  9. TOP (Arnemuiden)
  10. TOP/IAA Fresh (Sassenheim)

Promotie/Degradatie
De play-offs in de Kenonz Korfbal League vormen de climax van het reguliere seizoen, waarbij de vier beste teams strijden om een plek in de finale. De play-offs bestaan uit een best-of-three serie tussen de nummers 1 t/m 4 van de competitie. De winnaars van deze halve finales plaatsen zich voor de Korfbal League Finale, die traditioneel in Ahoy wordt gehouden.

Met ingang van het seizoen 2024-2025 wordt de opzet van de laatste fase van zowel de Kenonz Korfbal League als de Korfbal League 2 aangepast. De belangrijkste wijziging is dat de winnaar van de Korfbal League 2 direct promoveert naar de Kenonz Korfbal League. Daarnaast wordt er gespeeld voor een mogelijke tweede promotieplek.

Na de laatste speelronde op zaterdag 22 maart, beginnen de play-offs op dinsdag 25 maart met de halve finales. Hierin speelt de nummer 2 van de Korfbal League 2 tegen de nummer 3, terwijl de nummer 9 van de Kenonz Korfbal League het opneemt tegen de nummer 4 van de Korfbal League 2. Deze halve finales bestaan uit maximaal drie rondes, waarbij de eerste op zaterdag 29 maart en een eventuele derde op dinsdag 1 april wordt gespeeld. De finale, tussen de winnaars van de halve finales, bepaalt wie de tweede promovendus naar de Kenonz Korfbal League wordt.